*www.age4greeks.gr


Age Of Empires III & Expansions


Από το http://www.gameworld.gr

Age of Empires III


12 Οκτωβρίου 1492. Τρεις μήνες έχουν ήδη περάσει από τη στιγμή που ο θαρραλέος εξερευνητής Χριστόφορος Κολόμβος ξεκίνησε το μακρινό ταξίδι προς τη Δύση. Οι προμήθειες τελειώνουν αλλά στεριά… πουθενά! Ομως, μεταξύ των κυμάτων και του μακρινού ορίζοντα, ένα μεγάλο κομμάτι ξηράς έχει αρχίσει να ξεπροβάλλει! Μια νέα γη! H γη του Age of Empires III!

Η ιστορία του Age of Empires III ξεκινά περίπου την ίδια χρονική περίοδο με την ανακάλυψη της Αμερικής από τον Χριστόφορο Κολόμβο, δηλαδή γύρω στο 1500 μ.Χ., κάνοντας έτσι μια ομαλή (σχετικά) μετάβαση από το τέλος του Age of Empires II: Age of Kings στην νέα εποχή της εξερεύνησης που ολοκληρώνεται περί τα τέλη του 19ου αιώνα.
Αφήνοντας πίσω μας λοιπόν τη μεσαιωνική περίοδο, θα μεταφερθούμε στη νέα εποχή, στη νέα ήπειρο, την Αμερική, για να ξεκινήσουμε μια σειρά από νέες περιπέτειες, με σύμμαχο τα καινούργια όπλα, την πυρίτιδα, τις πολλές ινδιάνικες φυλές αλλά και την βοήθεια της «μαμάς» Home City. Το πλοίο όμως που θα μας μεταφέρει στην άλλη άκρη του Ατλαντικού ετοιμάζεται να σαλπάρει. Ας μην αργούμε λοιπόν!

Σαλπάροντας για τη νέα γη
Στο δύσκολο ταξίδι μας που ξεκινά τώρα, θα μας συνοδεύσουν οκτώ διαφορετικά έθνη, πέντε από τα οποία γνωρίζουμε μέσα από την ιστορική πραγματικότητα και άλλα τρία που προστέθηκαν για λόγους εμπλουτισμού του σεναρίου. Ετσι οι Ισπανοί, οι Πορτογάλοι, οι Ολλανδοί, οι Άγγλοι και οι Γάλλοι αντιπροσωπεύουν την ιστορική αλήθεια ενώ οι Γερμανοί, οι Ρώσοι και οι Τούρκοι μια εναλλακτική πραγματικότητα.
Μέσα από τα τρία καλοδουλεμένα, ειδικά σε ό,τι αφορά το σενάριο, campaigns και 24 διαφορετικές αποστολές, θα έχουμε την δυνατότητα να οδηγήσουμε στην απόλυτη κυριαρχία το έθνος που θα επιλέξουμε, διασχίζοντας πέντε διαφορετικές εποχές (Discovery, Colonial, Fortress, Industrial και Imperial Age).
Κάθε εποχή διαθέτει τα δικά της εργαλεία και όπλα και έτσι, καθώς θα προχωράμε, οι τοξότες θα αντικατασταθούν από τυφεκιοφόρους, το ιππικό θα αναβαθμιστεί αισθητά, τα κανόνια θα βροντούν και τα διάφορα πλοία, όπως οι καραβέλες και οι γαλέρες θα διασχίζουν τους ωκεανούς εκτοπίζοντας όλες τις παλιές μονάδες. Πιαστείτε λοιπόν γερά από τις κουπαστές, γιατί το ταξίδι είναι μακρύ και δύσκολο, αλλά ταυτόχρονα πολλά υποσχόμενο!



Ο μικρός εξερευνητής!
Εχοντας φτάσει πλέον στον προορισμό μας, το πρώτο πράγμα που μας τραβά την προσοχή είναι η δυναμική παρουσία του εξερευνητή (Explorer), που γίνεται διαθέσιμος από την πρώτη κιόλας πίστα του παιχνιδιού, κρατώντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο του σεναρίου (στο multiplayer, o Explorer είναι διαφορετικός για κάθε φυλή και μας προσφέρεται μαζί με τους πρώτους εργάτες).
Αν και οπτικά μπορεί να μοιάζει με συνηθισμένη μονάδα, μόλις αρχίσουμε να τον χρησιμοποιούμε, θα διαπιστώσουμε ότι τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Η πρώτη και σημαντικότερη χρησιμότητά του είναι αυτή που φανερώνει το ίδιο το όνομά του, το να εξερευνά άγνωστες περιοχές. Η περιπλάνηση λοιπόν του εξερευνητή θα μας οδηγήσει στον εντοπισμό Ινδιάνικων καταυλισμών αλλά και μικρών ή μεγάλων θησαυρών, από τους οποίους μπορούμε να αποκομίσουμε τεράστια οφέλη.
Στην μεν πρώτη περίπτωση και κάνοντας χρήση Trading Posts, που μπορεί να κατασκευάσει και ο ίδιος, μπορούμε να συνάψουμε μια «συμμαχία» με τους ντόπιους, οι οποίοι με την σειρά τους θα μας προσφέρουν resources και έμψυχο δυναμικό. Ομως ο Explorer είναι ιδανικός και για τη συλλογή των διαφόρων treasures, αφού μπορεί να εξουδετερώσει τους «κακούς» που τους φυλάνε (συνήθως πειρατές ή απλούς τυχοδιώκτες), κάνοντας χρήση της ειδικής επίθεσης που διαθέτει, προσφέροντας μας έτσι χρυσό ή διάφορα upgrades.
Τέλος, ο Explorer, ως άλλος highlander, είναι αθάνατος. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι είναι ανίκητος στο πεδίο της μάχης. Έτσι, αν για οποιονδήποτε λόγο ο Explorer μας χάσει όλη την ενέργειά του, θα πέσει κάτω, περιμένοντας κάποια φίλια μονάδα να του προσφέρει βοήθεια και να τον επαναφέρει στην ζωή. Aν επιθυμούμε να αναβαθμίσουμε τις ικανότητες του, αυτό γίνεται εξαιρετικά εύκολα με την αγορά καινούργιων upgrades, μέσω των καρτών που θα βρούμε στη Home City, με τις οποίες μπορούμε να ανεβάσουμε τα hit points, την ταχύτητά του αλλά και τις ειδικές επιθέσεις που διαθέτει.

Η συγκομιδή των αγαθών
Πιστό στην παράδοση, το Age of Empires III, διατηρεί σχεδόν ανέπαφο το σύστημα συλλογής και διαχείρισης πόρων (Resource Management) με μοναδική απουσία αυτή των stones. Ετσι τα τρία διαθέσιμα προς εκμετάλλευση resources είναι τα food, wood και gold, τα οποία, όπως και στα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, μπορούμε να τα συνδυάσουμε για την απόκτηση αγαθών ή τεχνολογιών.
Η συλλογή τους είναι εξαιρετικά απλή. Το φαγητό (food), που εξασφαλίζει τη συντήρηση και αναπαραγωγή των στρατιωτικών και μη μονάδων, θα το βρούμε σε αφθονία τόσο στην ξηρά, όσο και στη θάλασσα. Ο πρώτος και πιο απλός τρόπος είναι μέσω του κυνηγιού, όπου μπορούμε να πιάσουμε από γαλόπουλα (προσοχή στη γρίπη!) μέχρι τίγρεις, ενώ μια καλή επιλογή είναι και η συγκομιδή καρπών από διάφορους θάμνους.
Μακροχρόνια πάντως, οι πιο αποδοτικοί τρόποι είναι η κατασκευή αρκετών καλλιεργειών, οι οποίες παρέχουν ανεξάντλητες ποσότητες φαγητού, αλλά και η αλιεία στη θάλασσα, όπου τα πράγματα είναι πιο απλά, αφού το μόνο που απαιτείται είναι η κατασκευή μερικών αλιευτικών. Το ξύλο και ο χρυσός από την άλλη θα μας επιτρέψουν την κατασκευή οικισμών αλλά και την αναβάθμιση των μονάδων μας. Επειδή δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναλύσω περαιτέρω αυτή τη διαδικασία, απλά θα πω ότι όσο περισσότεροι εργάτες συλλέγουν, τόσο γρηγορότερα γίνεται η δουλειά.
Επιπλέον, το Age of Empires III, ταγμένο σθεναρά κατά του slavery, δεν απαιτεί πλέον από τους εργάτες την μεταφορά των αγαθών στα διάφορα town halls ή drop points, αφού η συλλογή τους γίνεται ακαριαία και το αντίστοιχο αντίτιμο προστίθεται αυτομάτως στο λογαριασμό μας. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό ειδικά στο Multiplayer, όπου μπορούμε να στέλνουμε τους εργάτες για resource gathering σε οποιοδήποτε σημείο του χάρτη, κρύβοντάς τους έτσι ευκολότερα από τα στρατεύματα του εχθρού.
Τέλος, είναι σημαντική η παρουσία του απαραίτητου marketplace, στο οποίο μπορούμε να ανταλλάξουμε ή να πουλήσουμε τα διάφορα resources και με τον τρόπο αυτό να βοηθήσουμε σημαντικά στην ανάπτυξη της βάσης μας, ειδικά αν υπάρχει σε έλλειψη κάποιο resource.



Indians, Trading Posts & Trade Routes Στην προσπάθεια μας για την κατάκτηση της νέας ηπείρου, σημαντική βοήθεια θα μας προσφέρουν οι άνθρωποι που βρίσκονται ήδη εγκατεστημένοι εκεί, δηλαδή οι διάφορες ινδιάνικες φυλές, με τις οποίες θα έχουμε την δυνατότητα συνεργασίας, μέσω των Trading Posts και των Trade Routes. Τα πλεονεκτήματα μιας τέτοιας συνεργασίας είναι πολλά. Ας τα δούμε λοιπόν αναλυτικά.
Οπως αναφέραμε και πιο πάνω, ο καταλληλότερος άνθρωπος για τον εντοπισμό αυτών των οικισμών είναι ο Explorer, ο οποίος μας προσφέρεται στην αρχή του παιχνιδιού. Με την ανακάλυψη ενός ινδιάνικου οικισμού αυτομάτως μπορούμε να προχωρήσουμε στην κατασκευή ενός Trading Post, μέσω του οποίου θα μπορούμε να κάνουμε μέχρι και στρατολόγηση τοπικών πολεμιστών, ενισχύοντας αισθητά το στρατό μας με αυτόν τον τρόπο.
Κάνοντας σωστή χρήση του Explorer μπορούμε εύκολα να αποκτήσουμε πρόσβαση σε πολλαπλούς οικισμούς, κάτι που πρέπει να αποτελεί πρώτη μας προτεραιότητα. Η όλη διαδικασία ουσιαστικά βασίζεται στο «δούναι και λαβείν» ή καλύτερα μόνο στο λαβείν, αφού ουσιαστικά οι μόνοι κερδισμένοι είμαστε εμείς, αν εξαιρέσει κανείς το κόστος κατασκευής των εν λόγω κτηρίων.
Ολοι αυτοί οι οικισμοί και τα συνοδευτικά Trading Posts συνδέονται μεταξύ τους με τα λεγόμενα Trade Routes, τα οποία επεκτείνονται κατά μήκος του χάρτη. Αν διαθέτουμε αρκετά Trading Posts υπό τον έλεγχο μας, τότε αυτομάτως δημιουργείται και μια «λεωφόρος» εμπορίου, την οποία διασχίζουν αρχικά καρότσια και άμαξες, τα οποία και μας αποφέρουν ένα σταθερό εισόδημα.
Αν και δυστυχώς δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε δικά μας Trade Routes για να μεγαλώσουμε τα κέρδη μας, η πάροδος των ετών και η διαρκής εξέλιξη των μεταφορικών μέσων, τα οποία μετά από αρκετό καιρό θα φτάσουν να αντικατασταθούν από σιδηροδρομικές γραμμές και ατμομηχανές, καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες μας και αναδεικνύονται σε έναν από τους σημαντικότερους στυλοβάτες της οικονομίας μας!

" The Age of Americans!"


XP, Cards και Decks
Κάτι που αρχικά ξάφνιασε αρκετούς, αλλά κατόπιν σίγουρα χαροποίησε τους περισσότερους, ήταν και η προσθήκη του XP (Experience Points) στο παιχνίδι. Το XP δεν είναι τόσο πολύπλοκο όσο αρχικά ακούγεται. Ετσι καθώς εμείς αναλωνόμαστε στη συλλογή των resources, τις διάφορες πολεμικές συρράξεις και την ολοκλήρωση quests, υπάρχει ένας μικρός μετρητής που καταγράφει τα πάντα, αυξάνοντας έτσι κάθε στιγμή τον αριθμό XP που διαθέτουμε.
Με την ολοκλήρωση μιας προκαθορισμένης τιμής XP αυτομάτως γινόμαστε κάτοχοι μιας κάρτας, η οποία αντιπροσωπεύει ένα μικρό bonus, το οποίο μπορεί να είναι είτε extra resources είτε κάποιο τεχνολογικό upgrade είτε στρατιωτικές μονάδες. Ολα αυτά τα bonuses μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε άμεσα τοποθετώντας την αντίστοιχη παραγγελία στη Home City, η οποία θα αναλάβει να μας τα στείλει πακέτο στο αντίστοιχο drop zone.
Οι κάρτες, όπως καταλαβαίνετε, αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα νέα features του παιχνιδιού, αφού η επιλογή των διαφόρων bonuses είναι πλέον στο χέρι μας, κάτι που μας επιτρέπει τη γρήγορη ανάπτυξη σε όποιον τομέα επιθυμούμε, επιταχύνοντας έτσι τις εξελίξεις. Ομως, προσοχή! Οι κάρτες δεν είναι αμέτρητες (εκτός από τις πολύ απλές, όπως η αποστολή τροφίμων) και η χρησιμοποίηση μιας κάρτας σε λάθος χρονική στιγμή μπορεί να μας στοιχίσει μια μάχη ή και ολόκληρο τον πόλεμο.
Ολες οι κάρτες είναι οργανωμένες σε ομάδες των 20, που ονομάζονται Decks. Το Deck στην ουσία είναι μια μεγάλη «τράπουλα» που μπορεί να περιέχει κάρτες από περισσότερα από ένα τεχνολογικά δέντρα. Η επιλογή του Deck πρέπει να γίνεται ιδιαίτερα σχολαστικά, αφού ανάλογα με την αποστολή που καλούμαστε να παίξουμε, χρειαζόμαστε και ένα ειδικά τροποποιημένο Deck, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της.
Για παράδειγμα, ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης καρτών πλοίων ή αναβαθμίσεων που έχουν να κάνουν με τη ναυτιλία σε έναν χάρτη ο οποίος δεν διαθέτει καθόλου θάλασσα; Κανένας. Εκεί λοιπόν είναι το σημείο όπου ένα σωστά δομημένο deck θα μας βοηθήσει αφάνταστα.

Home, Sweet home!
Ολα τα παραπάνω, όπως ήδη θα καταλάβατε, είναι άμεσα συνδεδεμένα με την παρουσία της Home City, η οποία ουσιαστικά αποτελεί την ευρωπαϊκή μητρόπολη του έθνους μας. Ο ρόλος της θυμίζει αρκετά αυτόν ενός προμηθευτή, αφού από εκεί θα ξεκινούν τα διάφορα shipments προς τις αποικίες μας, με τρόφιμα, στρατό, νέες τεχνολογίες αλλά και χρήμα κάθε φορά που θα κάνουμε χρήση μιας Card!
Ξεκινώντας το παιχνίδι, η Home City μας προσφέρει μόνο έναν μικρό αριθμό μονάδων και τεχνολογιών. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όμως θα μπορέσουμε να ξεκλειδώσουμε τα διάφορα αγαθά, αλλά και να αναβαθμίσουμε την ίδια την πόλη. Παράλληλα, μέσω των διαφόρων κτηρίων ή του μενού θα μπορούμε να έχουμε μια καλύτερη εικόνα για το ποια upgrades διαθέτουμε και ποιες ενισχύσεις μπορούμε να αποστείλουμε.
Η μετάβαση στη Home City είναι στιγμιαία και γίνεται μέσω του ειδικού εικονιδίου που υπάρχει, ενώ η απεικόνιση της ποικίλει αναλόγως με το έθνος που έχουμε επιλέξει. Ετσι η Home City των Ρώσων είναι διαρκώς χιονισμένη, εν αντιθέσει με την πόλη των Πορτογάλων και των Ισπανών που είναι παράκτιες και με εύκρατο κλίμα.



Multiplayer
Κακά τα ψέματα, ένας από τους λόγους για τους οποίους οι περισσότεροι περίμεναν το AoE 3 ήταν για να συνεχίσουν τις διαδικτυακές μάχες τους στην ESO (Ensemble Studios Online), αφού πρώτα κυριολεκτικά «έλιωσαν» πάνω στο Age of Mythology (θα θυμάστε τα τεκταινόμενα σε προηγούμενα PcM Grand Prix). Βλέποντας αυτή την εκπληκτική ανταπόκριση, η ESO αποφάσισε να δημιουργήσει ίσως το καλύτερο online περιβάλλον για τον παίχτη.
Αν και στο παρελθόν η σχέση μου με την ESO δεν ήταν η καλύτερη, οφείλω να ομολογήσω πως στο AoE3 έχει γίνει μια αρκετά καλή προσπάθεια ώστε το παιχνίδι να είναι πολύ εθιστικό και δίκαιο (αν και ακόμα είναι νωρίς και είμαι σίγουρος ότι θα επέλθουν πολλά balance changes), προσφέροντας σχεδόν τα πάντα που κάποιος θα επιθυμούσε να δει. Ανάμεσά τους υπάρχουν στοιχεία όπως η ύπαρξη διαφορετικών ladders, clans, friends, chatrooms κτλ.
Ομως η πραγματική επανάσταση στο multiplayer έρχεται μέσω της παρουσίας της Home City και των Decks. Ετσι, η Home City κερδίζει levels καθώς παίζουμε, τα οποία περνάνε από το ένα παιχνίδι στο άλλο, με αποτέλεσμα μετά από αρκετές ώρες/μέρες να έχουμε εξασφαλίσει όλες τις διαθέσιμες κάρτες του παιχνιδιού. Από εκεί και πέρα ισχύει αυτό που ανέφερα και παραπάνω για την ορθή επιλογή των Decks. Οσο καλύτερα επιλέξουμε τις κάρτες μας και φτιάξουμε το Deck μας, τόσο πιο εύκολο θα είναι το έργο μας και τόσο πιο εύκολα θα συντρίψουμε τους εχθρούς μας!
Παράλληλα εξακολουθούν να υφίστανται οι διάφορες τακτικές πολέμου στις οποίες μας είχαν συνηθίσει τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, ενώ έχουν προστεθεί αρκετές ακόμα στις ήδη υπάρχουσες. Το γρήγορο tech στη δεύτερη εποχή, τα γρήγορα rushes με απλές ή μισθοφορικές μονάδες που θα λαμβάνουμε από τη Home City και τους διάφορους ινδιάνικους καταυλισμούς, η ταχεία εξάπλωση και εξασφάλιση πολλαπλών Trading posts και Trade Routes που θα μας αποφέρουν πολλά χρήματα, ο αποκλεισμός του εχθρού με τη χρήση πολεμικών πλοίων και άλλα πολλά εξασφαλίζουν ένα περιβάλλον ιδανικό για μάχη.

Gameplay
Το να κρατήσεις το gameplay σε υψηλά επίπεδα, ειδικά σε ένα αχανές παιχνίδι σαν αυτό, είναι πραγματικά μια από τις δυσκολότερες εργασίες. Η Ensemble Studios, συνηθισμένη στα δύσκολα, όχι μόνο αναβάθμισε το ήδη καταπληκτικό game interface αλλά πρόσθεσε και αρκετά καινούργια;;;;;; στον τομέα του game play.
Η δυνατότητα αρκετών μονάδων να κάνουν χρήση ειδικών επιθέσεων, όπως για παράδειγμα οι γαλέρες, που μπορούν να κάνουν να ξεκινήσουν έναν εντυπωσιακό μαζικό βομβαρδισμό πλοίων ή βάσεων και τα μεγάλα κανόνια που εναλλάσσουν τον τρόπο κίνησής τους, ο οποίος τους επιτρέπει γρηγορότερη μετακίνηση, δίνει στους παίκτες περισσότερες επιλογές και τους παρακινεί να ασχοληθούν με το micromanagement. Παράλληλα, η ύπαρξη διαφορετικών μονάδων για κάθε έθνος προσφέρει στο παιχνίδι μεγαλύτερη αντοχή, ειδικά στο multiplayer. Η Α.Ι. του AoE 3 κινείται αναμφισβήτητα σε υψηλά επίπεδα, αφού ο υπολογιστής διαθέτει τις κατάλληλες «γνώσεις» για να μας ταλαιπωρήσει αρκετά, κατά την διάρκεια των campaigns. Το pathfinding από την άλλη, αν και δεν αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα, μερικές φορές φαίνεται να σκαλώνει, χωρίς ιδιαίτερο λόγο και αιτία. Μάλλον θα πρόκειται για μεμονωμένες περιπτώσεις λόγω των ιδιομορφιών των διαφόρων χαρτών.
Τέλος, η προσθήκη μερικών αναγκαίων functions που έλειπαν από τα προηγούμενα παιχνίδια, όπως η ύπαρξη ειδικού κουμπιού που επιτρέπει στο minimap να εναλλάσσεται μεταξύ στρατιωτικών και μη μονάδων αλλά και της επιλογής τους με βάση τον τύπο τους από το ειδικό panel, θα ανακουφίσουν το παίκτη από το μπελά του να βρει και να επιλέξει, για παράδειγμα, τον Explorer μέσα σε 100 μονάδες. Ολα πάντως τα υπόλοιπα στοιχεία (control groups, attack, move κτλ) έχουν παραμείνει ως είχαν στα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς.

Γραφικά – Ήχος
Τα γραφικά του παιχνιδιού πραγματικά κόβουν την ανάσα! Η απίστευτη λεπτομέρεια αλλά και το ανεπανάληπτο, ρεαλιστικότατο animation των μονάδων (που προσωπικά δεν έχω ξαναδεί σε παιχνίδι), δημιουργούν μια οπτική πανδαισία. Από τις Home Cities που σφύζουν από ζωή, τις όμορφες σκιάσεις και τα εκπληκτικά τοπία, μέχρι την Άγρια Δύση, τους Ινδιάνους και τα buffalos;
Ενδεικτικά θα αναφέρω τους στρατιώτες, που γεμίζουν προσεκτικά τα μουσκέτα τους πριν πυροβολήσουν ή τη στιγμή κατά τη οποία πετάγονται στον αέρα από τις πανίσχυρες βολές των κανονιών.;;;;;;;;;;;;; Παράλληλα, τα κομμάτια που πέφτουν από τα υπό βομβαρδισμό κτήρια και ποικίλουν αναλόγως με το μέγεθος της ζημιάς, τα εξαιρετικά μοντέλα πλοίων, οι ινδιάνικοι καταυλισμοί, όπου μπορούμε να διακρίνουμε μέχρι και τους ατμούς από το τσουκάλι, τα πολύχρωμα παπαγαλάκια που διασχίζουν τον ουρανό και άλλα πολλά που θα σας αφήσω να ανακαλύψετε μόνοι σας, θα μας κάνουν να ξεχάσουμε όχι μόνο τα objectives, αλλά ακόμα και το ότι παίζουμε ένα απλό παιχνίδι!
Αλλά και για τον ήχο τα λόγια πως είναι περιττά. Η εξαιρετική μουσική επένδυση, οι προσεγμένες προφορές για την κάθε φυλή και η σωστή επιλογή των ήχων του περιβάλλοντος και της μάχης δεν μου επιτρέπουν κανένα σχολιασμό. Απλά πρέπει να ακούσετε τον ήχο των κανονιών και των τζαμιών (είχαν τζάμια τότε;!) που σπάνε για να καταλάβετε για τι πράγμα μιλάμε.



Colonization Revived?
Ομως όλα αυτά ακούγονται λίγο ως πολύ γνωστά σε εμάς τους παλαιότερους, αφού το όλο σκηνικό θυμίζει έντονα ένα από τα καλύτερα παιχνίδια της προηγούμενης δεκαετίας, το πανέμορφο Colonization, μια δημιουργία του Sid Meier.
Αν και δεν υπάρχει καμία σχέση στον τομέα των γραφικών και του gameplay μεταξύ του Age of Empires III και του Colonization, εντούτοις δεν θα είχα ήσυχη την συνείδησή μου (κοινώς θα έσκαγα :)) αν δεν ανέφερα την τρομερή ομοιότητα των δύο παιχνιδιών, ειδικά στη θεματολογία και τον τρόπο λειτουργίας της ευρωπαϊκής Home City. Τότε τα στρατεύματα περίμεναν στην αποβάθρα της Home City μέχρι να τους παραλάβει το επόμενο πλοίο, όμως η τεχνολογία προχωρά και πλέον η χρήση ταχύτατων couriers φέρνει τα πάντα μπροστά στην πόρτα μας. Έλλειψη φαντασίας και πρωτοτυπίας, μανία με την επιστροφή στις ρίζες ή απλά μια σύμπτωση; Ο,τι και να είναι, με χαροποιεί ιδιαίτερα να βλέπω μεγάλες εταιρείες να «δανείζονται» τις εξαιρετικές ιδέες άλλων εταιρειών, ειδικά όταν πρόκειται για παιχνίδια στρατηγικής, αφού είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι για να βγει κάτι πραγματικά πρωτοποριακό στην αγορά, πρέπει να περάσουν πολλά, μα πάρα πολλά χρόνια.

Ένα τελευταίο σχόλιο
Κλείνοντας, θα πω ότι αυτό που προσωπικά θεωρώ ως το σοβαρότερο πρόβλημα του AoE3 είναι το θέμα της Ιστορίας. Ειδικά όταν βλέπεις τους Τούρκους, τους Ρώσους και τους Γερμανούς να κάνουν απόβαση στα διάφορα νησιά της Καραϊβικής, ισοπεδώνοντας κάθε ιστορική αλήθεια, δεν μπορείς να μην αρχίσεις να απορείς γιατί δεν έχουν συμπεριληφθεί οι Ελληνες. Εμείς τουλάχιστον ήμαστε εκεί (τόσες εκπομπές έχει κάνει ο Λιακόπουλος, φτάνει πια)!
Πέρα από την πλάκα, το Age of Empires III διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία (απίστευτα γραφικά, κορυφαίο gameplay) για να διαδεχθεί επάξια τους προκατόχους του και να συνεχίσει να κρατάει συντροφιά σε όλους τους φίλους των παιχνιδιών στρατηγικής και ειδικότερα στην νεότερη γενιά που δεν έχει ακόμα «εμπεδώσει» πλήρως την Αμερικανική Ιστορία. Εφοδιαστείτε λοιπόν με τα απαραίτητα (καφέ, ηχεία με δυνατό subwoofer κτλ), γιατί η μάχη για την κατάκτηση της Αμερικής μόλις άρχισε!

Αν σας άρεσε:...
δεν έχετε παρά να νοικιάσετε την ταινία 1492: Conquest of Paradise του Ridley Scott, για να πάρετε μερικά μαθήματα για το πώς πρέπει να ξεκινήσετε την «καριέρα» σας στη νέα γη. Αν τώρα είστε fan της περιόδου, δείτε το American Conquest και το Pirates!, αλλά πάνω απ’ όλα το Colonization, το πρώτο παιχνίδι στρατηγικής που ασχολήθηκε με το εν λόγω θέμα!

Ξέρετε ότι:...
ένας από τους μεγαλύτερους μύθους της εποχής, ήταν αυτός που έκανε λόγο για την ύπαρξη της πηγής της νιότης; Ακολουθώντας το θρύλο, ο Ισπανός εξερευνητής Juan Porce de Leon ξεκίνησε το ταξίδι του, ανακαλύπτοντας έτσι το Puerto Rico και λίγους μήνες αργότερα την Pascua de Florida (γη των λουλουδιών), όπου και τερματίστηκε άδοξα η ζωή του. Δυστυχώς από τότε δεν υπήρξε καμία πρόοδος, αφού πλέον θεωρείται ότι μια τέτοια πηγή μπορεί να ανήκει μόνο στη σφαίρα της φαντασίας...

Θετικά:

- Απίστευτης λεπτομέρειας γραφικά και ήχοι
- Συναρπαστικά Campaigns και 24 αποστολές
- Οκτώ τελείως διαφορετικές φυλές με τις μονάδες τους
- Κορυφαίο Gameplay
- Εξαιρετικά δυνατό multiplayer

Αρνητικά:

- Οι απαιτήσεις ανεβαίνουν όσο ανεβαίνει και ο αριθμός των μονάδων στο χάρτη
- Τι δουλειά έχουν οι Γερμανοί, οι Τούρκοι και οι Ρώσοι με την ανακάλυψη της Αμερικής;
- To Save/Load είναι λίγο... της υπομονής

Βαθμολογία

Γραφικά: 8.5
Ήχος: 8
Gameplay: 9
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.5

Το καλύτερο RTS της φετινής χρονιάς είναι εδώ και σας καλεί να το απολαύσετε. Σταματήστε τις δικαιολογίες και σπεύστε να το αποκτήσετε!

Expansions

Age of Empires 3: The Warchiefs

Εισαγωγή
Αν μπορούσαμε να κάνουμε μια αναδρομή στο παρελθόν και βλέπαμε πόσα παιχνίδια στρατηγικής μας είχαν σπαταλήσει πολύτιμο χρόνο από την ζωή μας, σίγουρα θα βρίσκαμε κάποια! Όχι πάρα πολλά μιας και τα πραγματικά καλά παιχνίδια στρατηγικής είναι ελάχιστα. Ένα από αυτά θα το αναγνωρίζαμε αμέσως! Και θα το παίζαμε πολύ ευχαρίστως ξανά και ξανά. Η Microsoft κατάφερε και έφτιαξε έναν τίτλο που άφησε ιστορία. Tο όνομα του ένας θρύλος Έχει παιχτεί από χιλιάδες gamers, είτε φανατικούς των strategy είτε όχι!
Σενάριο
Το Warchiefs περιλαμβάνει τρεις νέες φυλές, τους Ιροκουάι, τους Σίου και τους Αζτέκους (συνολικά δύο νέα campaigns με τους Αζτέκους να είναι playable στο multiplayer) που σας επιτρέπουν να συνεχίσετε τις περιπέτειες της Black family. H "fire" είναι η ιστορία του Nathaniel Black, ενός κεντρικού φορέα στην αμερικανική επανάσταση. H "shadow" είναι η ιστορία του εγγονού του Chayton, ενός πρωτοπόρου σιδηροδρόμου που αναμιγνύεται στους ινδιάνικους πολέμους, με τον Custer να δίνει το τέλος. Ενώ και οι δύο εκστρατείες είναι αρκετά καλοφτιαγμένες, δυστυχώς ήθελε κι άλλη δουλειά ώστε να δοθεί η σωστή έμφαση στο πόσο διαφορετικοί είναι οι δυο αυτοί πολιτισμοί. Οι fire εστιάζονται στους Ιroquois ενώ οι Shadows στους Sioux. Το πρόβλημα είναι πως στις διάφορες αποστολές οι δύο νέες αυτές φυλές μας κάνουν να νιώθουμε πως χειριζόμαστε αντίστοιχες ευρωπαϊκές μονάδες αλλά με αρκετές δόσεις αμερικανικού προτύπου! Οι Ιροκουάι μοιάζουν αρκετά με τις ευρωπαϊκές μονάδες, οι Σίου βασίζονται στο ιππικό (όπως άλλωστε και οι παλιοί ιθαγενείς της Αμερικής) και οι Αζτέκοι βασίζονται στο πεζικό.



Φορέστε τα καλά σας και ετοιμαστείτε για νέες περιπέτειες.
Gameplay
Στο Aoe 3: Warchiefs δεν συναντάμε διαφορές στον τρόπο χειρισμού αφού το παιχνίδι ακολουθεί την γνώριμη σε όλους μας τακτική του αρχικού Age of Empires. Για άλλη μια φορά θα πρέπει να έχουμε τo νου μας για την συλλογή πόρων καθώς επίσης και για το χτίσιμο όλων των κτιρίων ώστε να ξεκλειδωθούν τα νέα.
Το fire pit είναι ένα νέο κτίριο που μπορεί να στεγάσει μέχρι 25 αγρότες που κάνουν ποικίλους χορούς λατρείας. Ανάλογα με το χορό που κάνουν, το fire pit μεταδίδει ένα σφαιρικό επίδομα που κυμαίνεται από την επιταχυνόμενη παραγωγή ως τα αυξανόμενα σημεία χτυπήματος ενάντια στα κτίρια. Έχουν προστεθεί επίσης πολεμικά κανό, καθώς και το νέο σώμα των ιαγουάρων όπου είναι ιππότες αιμοσταγείς και αρκετά αποτελεσματικοί στην μάχη! Απ’ την άλλη οι ευρωπαϊκές φυλές μπορούν ακόμη και να αγοράσουνε μισθοφόρους στρατιώτες με το κατάλληλο αντίτιμο χρυσού (μέσω του “Saloon”).
Επιπλέον, αξίζει να αναφέρουμε δύο νέα modes που προσδίδουν μεγάλο βάθος στο gameplay του Warchiefs. Το ένα είναι το revolution mode (ή αλλιώς επανάσταση). Πρόκειται για μία μαζική επίθεση όλων των μονάδων σας στον αντίπαλο. Εκτός από τις στρατιωτικές μονάδες, οι εργάτες σας από villagers θα γίνουν militia και οπλισμένοι θα επιτεθούν κι αυτοί στη βάση του αντιπάλου. Αυτή η μαζική επίθεση απελπισίας είναι αυτό που λέμε ή όλα ή τίποτα μιας και σε περίπτωση που ηττηθείτε δεν θα υπάρχει η παραμικρή μονάδα για να υπερασπιστεί την βάση σας.
Το άλλο mode είναι η trade monopoly, μία συνθήκη που δίνει σε έναν στρατό την νίκη εφόσον καταλάβει τα trading outposts του χάρτη (χωρίς να απαιτεί δηλαδή την ολοκληρωτική καταστροφή του αντιπάλου, κάτι που σας ωθεί στο να βγείτε εκτός βάσης.
Όλα αυτά σε συνδυασμό με την νέα αρχιτεκτονική των κτιρίων και μονάδων μας δίνουν ένα ολοκαίνουργιο Age of Empires γεμάτο αγώνες αλλά και επαναστάσεις!
Επίλογος Το Age of Empires 3: Warchiefs είναι ένα αξιόλογο expansion της νέας έκδοσης του δημοφιλούς real-time strategy. Προσθέτει νέα σενάρια και πολλά αξιόλογα στοιχεία στο gameplay. Όσοι είστε κάτοχοι του Aoe3 αξίζει να το αποκτήσετε.



Θετικά:

- Άκρως ενδιαφέρον σενάριο για εξερεύνηση
- Τρεις νέες φυλές, πολλές νέες μονάδες και όπλα
- 2 νέα modes: Revolution mode και Trade Monopoly

Αρνητικά:

- Οι νέοι πολιτισμοί υστερούν σε ρεαλισμό
- Κάποια νέα vocals υστερούν σε ποιότητα

Βαθμολογία

Γραφικά: 9
Ήχος: 8
Gameplay: 9
Αντοχή: 9
Γενικά: 9

Μία άξια συνέχεια του δημοφιλέστερου παιχνιδιού στρατηγικής που ακολουθεί τα πρότυπα που το ίδιο έθεσε!


Age of Empires III: The Asian Dynasties
Η δυναστεία επιστρέφει ακόμα καλύτερη!


Εισαγωγή
Η σειρά Age of empires είναι γνωστή σε όλους μας. Δεν υπάρχει παίχτης που να σέβεται τον εαυτό του και να μην έχει παίξει έστω και έναν τίτλο από την σειρά αυτή. Η MS το έχει βάλει για τα καλά σκοπό να φτιάξει ένα παιχνίδι το οποίο να περιέχει όλους μα όλους τους πολιτισμούς που σημάδεψαν την ιστορία. Το καλό για εμάς είναι ότι κάθε νέο expansion που κυκλοφορεί δεν είναι απλά «άλλο ένα expansion», αλλά ένας τίτλος με δική του προσωπικότητα, δικό του προφίλ, το οποίο είναι τόσο καλοδουλεμένο που θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί ένα αυτόνομο παιχνίδι και όχι την συνέχεια ενός άλλου.



Σενάριο
Η υπόθεση του νέου expansion είναι απλή. Οδηγήστε έναν από τους τρεις μοναδικούς Ασιατικούς πολιτισμούς - τους Ιάπωνες, τους Κινέζους και τους Ινδούς - στην επέκταση της αυτοκρατορίας τους και πολεμήστε όλους όσους σταθούν εμπόδιο στο δρόμο σας για τον έλεγχο του Ανατολικού κόσμου. Στο τέλος αυτός που θα επιβιώσει θα είναι και ο υπέρτατος βασιλιάς…μήπως εσείς;

Γραφικά
Δε μπορούμε να πούμε πως είδαμε καμιά τρελή διαφορά από το προηγούμενο πακέτο επέκτασης της σειράς, το “The Warchiefs”, αυτό όμως δεν σημαίνει πως τα γραφικά δεν είναι αξιόλογα! Το The Warchiefs είχε ανεπανάληπτα γραφικά που δύσκολα θα μπορούσαν να γίνουν ακόμα καλύτερα, άρα το μόνο που έχει να κάνει το νέο expansion είναι να ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο. Οι καταπληκτικές φωτοσκιάσεις, τα έντονα χρώματα της υπαίθρου, τα ολοζώντανα δάση, οι απέραντοι καταγάλανοι ουρανοί, τα λεπτομερέστατα κτίσματα, μια σωρεία από μονάδες να σφύζουν από λεπτομέρεια, στολές με μοναδικά χρώματα ανάλογα σε τι φυλή ανήκετε, όπλα ανάλογα με την εποχή και τέλος άλογα, ελέφαντες (ναι! Επέστρεψαν!) και άλλα άγρια ζώα έτοιμα να πολεμήσουν μαζί σας. Οι πόλεις είναι γεμάτες από ζωή και κίνηση, τα βουνά είναι χιονισμένα, τα εφέ καταστροφής είναι πανέμορφα και τέλος ο ήλιος είναι ολοζώντανος και μάρτυρας των επικών μαχών που θα δώσετε γεμάτες τιμή και δόξα!



Ήχος
Σε φυσιολογικά αλλά και αξιοπρεπή επίπεδα για την εποχή μας κυμαίνεταο και η μουσική επένδυση του παιχνιδιού. Τα ηχητικά εφέ από τα όπλα είναι πλούσια και τα κανόνια -ακόμα και από τα ζώα σας- έρχονται να σας συναρπάσουν και να σας βάλουν αμέσως στο κλίμα. Οι φωνές των μονάδων σας είναι άκρως ρεαλιστικές αλλά και καλοδουλεμένες, ενώ σημαντικό και βεβαίως θετικό στοιχείο είναι ότι ανάλογα με την μονάδα που έχετε επιλέξει, σε όλη την διάρκεια του παιχνιδιού θα ακούτε μια όμορφη μουσική υπόκρουση ανάλογα με την κουλτούρα της φυλής σας.

Τα όμορφα χωριά, όμορφα καίγονται!


Gameplay

Το παιχνίδι μας παρέχει τρεις νέες φυλές. Τους Ιάπωνες, τους Κινέζους και τους Ινδούς. Οι ασιατικές μονάδες έχουν όλα αυτά τα μοναδικά (ειδικά για την εποχή εκείνη) πραγματάκια που θα περιμέναμε, όπως τους samurai αλλά και τους πυραύλους με πυροτεχνήματα που τους έκαναν all time classic στην ιστορία!

Οι Ινδοί στηρίζονται σε μια ευρεία ποικιλία μονάδων από ελέφαντες. Μέσω αυτών μπορούν να ποδοπατήσουν ένα μεγάλο ποσοστό από τους εχθρούς τους. Τα πραγματικά αστέρια είναι οι ελέφαντες αντι-οικοδόμησης. Μερικοί έρχονται οπλισμένοι με δυνατά flails που συνδέονται με τους κορμούς τους και άλλοι κουβαλούν τα μεγάλης ακτίνας πυροβόλα στις πλάτες τους.

Οι Κινέζοι είναι λίγο διαφορετικοί. Καταρχήν δεν σας δίνεται η δυνατότητα να φτιάξετε ενιαίες μονάδες με αυτόν τον πολιτισμό ή τουλάχιστον αυτή η επιλογή δεν είναι απόλυτα προφανής. Αντ' αυτού, επιλέγετε μια από διάφορες έτοιμες-σκόρπιες ομάδες μικτών μονάδων που, όπως συμβαίνει με τις ενιαίες μονάδες των άλλων πολιτισμών, συνδέονται σε έναν αγώνα ενάντια σε οποιοδήποτε εχθρό. Μπορείτε ακόμα και να οδηγήσετε τις μονάδες χωριστά μόλις αυτές ολοκληρωθούν, αν και οι Κινέζοι δεν έχουν επιλογή ώστε να μπορούν να χτίσουν ακριβώς μια ή δύο μονάδες τη φορά. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει μερικές σκληρές καταστάσεις σε εσάς όταν δεν θα έχετε τους πόρους ή τον χρόνο να διατάξετε μια ομάδα από ισχυρές μονάδες. Ωστόσο, στην πορεία του παιχνιδιού αυτό γυρνάει υπέρ σας, αφού θα μπορείτε ευκολότερα έναντι των άλλων φιλών να τοποθετείτε γρήγορα σκόρπιες ισχυρές μονάδες στον τόπο την μάχης.

Κάθε πολιτισμός έχει τα δικά του μοναδικά κτήρια αλλά και τις οικονομικές ανάγκες του. Οι Ινδοί για παράδειγμα έχουν μεγάλο όφελος ακόμα και από έναν απλό χωρικό το οποίο όφελος επεκτείνεται ως τις μεγάλες κεντρικές πόλεις σας. Εάν η οικονομία σας «πέφτει», τότε μπορείτε να κάνετε εμπόριο των χωρικών αυτών με αντάλλαγμα δύο ινδούς στρατιώτες του βρετανικού στρατού. Οι Ινδοί έχουν περισσότερες αποστολές απ’ ότι οι άλλοι πολιτισμοί, χάρη στη μοναδική ιερή δομή της κουλτούρας τους. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να τοποθετήσετε μια ιερή αγελάδα στους ναούς σας και αυτό είναι αρκετό ώστε οι μονάδες σας να αποχτήσουν βαθμούς εμπειρίας. Τέλος, το ινδικό Agra είναι άλλο ένα δυνατό στοιχείο τους. Αυτό το ογκώδες παλάτι σας δίνει πρόσβαση σε μια ενιαία έκδοση ελίτ πολεμιστών, καθένας από τους οποίους είναι εντελώς διαφορετικός από τους υπόλοιπους τύπους μονάδων σας. Είναι απίστευτα ακριβοί αλλά πολλαπλασιάζουν την αποτελεσματικότητα όλων των άλλων παρόμοιων μονάδων στους στρατούς σας, κι έτσι αξίζουν και με το παραπάνω την επένδυσή σας σε αυτούς.

Κάθε πολιτισμός μπορεί επίσης να ωφεληθεί από ένα νέο χτίσμα που φέρει τον ρόλο του «τελωνείου»! Αυτή η δομή επιτρέπει στους παίχτες να συνδεθούν με μια από τις διάφορες ευρωπαϊκές δυνάμεις, με απώτερο σκοπό να κερδηθεί ένα one-time επίδομα και μια πρόσβαση στις ευρωπαϊκές μονάδες. Αυτές οι μονάδες αγοράζονται με τον νέο πόρο "εξαγωγής", ο οποίος κερδίζεται με τη δέσμευση μιας μερίδας του υπάρχοντος πόρου σας αυξάνοντας τις προσπάθειες σας να κάνετε εμπόριο με τον ευρωπαϊκό σύμμαχο.

Οι Ασιάτες έχουν την αφθονία του νέου νομίσματος, κάτι που μπορεί ριζικά να αλλάξει το ρυθμό και τη ροή του παιχνιδιού. Η οικοδόμηση του μεγάλου Βούδα σας αφήνει να ξοδέψετε το νέο σας νόμισμα ώστε να δει όλη η εχθρική αυτοκρατορία τον δικό σας θεό.

Από εκεί και ύστερα, τα πάντα παραμένουν όπως τα ξέρατε. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να μάθετε τα υπέρ και τα κατά της κάθε φυλής -τα αδύναμα σημεία τους- και η νίκη είναι δική σας.

Επίλογος

Αν σας αρέσει η σειρά Age of Empires και βλέπετε το “The Asian Dynasties” ως κάτι συλλεκτικό, τότε ρίξτε μια ματιά στο νέο αυτό expansion, το οποίο έρχεται για να πλουτίσει αλλά και να ομορφύνει την συλλογή σας. Αξίζει να το αποκτήσετε και να ασχοληθείτε μαζί του ακόμα και αν δεν έχετε παίξει όλη την σειρά.

Θετικά: Νέες φυλές, επέστρεψαν οι ιστορικοί μας ελέφαντες, καλοδουλεμένος ήχος, νέες προσθήκες.

Αρνητικά: Περίεργος ο χειρισμός και η εκμάθηση για μια σωστή στρατηγική για την κινέζικη φυλή, καμία βελτίωση στα γραφικά και τον ήχο.


Βαθμολογία

Γραφικά: 8
Ήχος: 7
Gameplay: 8
Αντοχή: 8
Γενικά: 7.5

Κάτι μας λέει πως δε θα κλείσει έτσι η σειρά και γιατί άλλωστε; Η MS κάνει τόσο καλή δουλειά που φτιάχνουμε μια εξαίρετη συλλογή με ιστορικά παιχνίδια!

  • Πώς παίζουμε Online στο www.age4greeks.gr (A4G) και σε άλλους client


  • Μπορούμε να παίξουμε online με τους παρακάτω τρόπους:

    Μέσα από τον client του παιχνιδιού στο menu multiplayer (ESO)

    Με direct ip μέσα από το teamspeak server του age4greeks.gr

    Μέσα από άλλους client όπως το voobly (για το οποίο υπάρχει και Ελληνική μετάφραση), το gameranger κλπ

    πρέπει να έχουμε ανοίξει τα απαραίτητα ports στο router μας για να παίξουμε Online - Οδηγίες εδώ



    Εδώ θα βρείτε ότι θέλετε για:
  • Γενικές πληροφορίες για το Age Of Empires III
  • Γενικές πληροφορίες για το The War Chiefs (TWC)
  • Γενικές πληροφορίες για το Asian Dynasties (TAD)
  • Πώς παίζουμε στο age4greeks (A4G)